Titel: Delirium
Författare: Lauren Oliver
Serie: Delirium #1
Sidor: 465

Handling:
Förr i tiden var kärlek det viktigaste i världen. Människor gjorde vad som helst för den. De kunde ljuga för kärlekens skull. Till och med döda.
Men allt är annorlunda nu. Kärlek är en sjukdom som går att bota. Regeringen ser till att alla genomgår behandlingen när de fyller arton.Ett liv utan kärlek är ett liv utan smärta. Det är tryggt, förutsägbart och lyckligt. Lena Haloway har alltid sett fram emot dagen då hon ska bli botad. Men med 95 dagar kvar till behandlingen händer det otänkbara

Mina kommentarer och åsikter:
Jag gillade verkligen boken, jag gav dem fem stjärnor på Goodreads och det är jag rätt snål med. Men det var för att den hade allt. Den är spännande, sorglig, rolig, mysig, brutal och den har kärlek. Och författaren har verkligen vävt in allt det här till perfektion. Huvudpersonen Lena kan jag verkligen känna igen mig i och det tror jag också gör att boken berör mig så mycket.

Att boken var lång gjorde mig lite nervös men jag kom snabbt in i den och ville knappt lägga ifrån mig den så den läste jag trots allt ut snabbt. Och innan jag ens hade läst ut boken var jag så taggad på att läsa uppföljaren.

Den karaktären jag gillar mest i boken är Lenas kompis Hana. Hon är så cool och precis en person man vill vara men inte riktigt alltid vågar.

Betyg: ♡♡♡♡♡

Titel: Pandemonium
Författare: Lauren Oliver
Serie: Delirium #2
Sidor: 387

Handling:
Hon offrade allt för kärleken. Nu har hon förlorat den för alltid.
Lena ger sig av på en livsfarlig resa genom Vildmarken, till den växande motståndsrörelsens fäste. Samtidigt som det börjar viskas om revolution dras Lena in i ett livsfarlig spel. Här är äntligen den gastkramande uppföljaren till "Delirium".Den gamla Lena är död. Hon lämnades kvar med Alex blodiga kropp bakom en mur av eld och rök, när de tillsammans försökte fly till vildmarken. Den nya Lena lever från dag till dag. I Vildmarken finns inget förflutet. Det enda som spelar någon roll är nuet, och vad som kommer att hända i framtiden. Och i framtiden finns en möjlighet att motarbeta regimen. I framtiden finns hopp.

Mina kommentarer och åsikter:
Först och främst.... SLUTET!?!? Får man ens avsluta en bok sådär, det är inte OKEJ. Vill inte avslöja för er som inte läst boken men wow. Dock hade jag faktiskt den känslan hela tiden genom boken att snart så... Men även om jag tyckte att slutet var så chockerat så gillade jag det faktiskt. Tankarna började direkt spinna om vad som kommer hända och hur blir det nu osv. Så gissa om jag var glad att jag hade sista boken precis bredvid mig.

Någonting som jag blev förvånad över var att jag faktiskt gillade denna bok mer än den första. Det kan bero på att det var olika kapitel som gick varannat. Nu och då. Det blev liksom lite hopp i mellan och det gjorde att man inte kunde bli uttråkad och att man inte heller vilja sluta läsa för att det hela tiden fanns någonting "nytt" att komma till.

Denna bok var också sorglig och brutal. Så mycket våldsamhet och blod och jag är både ett fan av det men ändå inte. Men det passar bra in i denna serie, det behövs liksom.

Dock finns det en negativ sak med denna bok och det är att genom hela boken fram till slutet så hatade jag Raven. Usch gillade inte henne alls men hon gjorde verkligen en vändning i slutet vilket gjorde det ännu mer spännande att läsa den sista delen, för att se hur hon kommer att utspelas då.

Betyg: ♡♡♡♡♡

Titel: Rekviem
Författare: Lauren Oliver
Serie: Delirium #3
Sidor: 399

Handling:
Efter den urartade konfrontationen i New York har Lena och hennes vänner ur motståndsrörelsen åter flytt till Vildmarken. Men uppror har blossat upp över hela landet och det går inte längre att gömma sig. Regeringsstyrkor försöker förgöra motståndsrörelsen en gång för alla och Lena befinner sig helt plötsligt i händelsernas centrum.
Samtidigt lever Lenas barndomsvän Hana ett skyddat liv bakom murarna i Portland. Hana har genomgått behandlingen mot Deliria och är gift med borgmästarens son. Lena och Hana var en gång bästa vänner, men lever nu i helt olika världar. Tills en dag då deras vägar korsas …

Mina åsikter och kommentarer:
Äääääh det enda jag kan tänka på är slutet? Vem avslutar en serie sådär? Nej fy vad besviken jag blev... Men jag hade faktiskt hört mycket negativa åsikter om slutet. Nej det gillade jag verkligen inte. Jag vill ha ett lyckligare slut. Vill veta vad som hände med Hana och vad som hände efter muren rivits. Men speciellt Hana, hon var ju en av mina favoritkaraktärer i boken, så ville verkligen veta vad som hände med henne. Och vill veta mer om Lenas mamma. Denna serie hade behövt en fjärde bok är min spontana tanke. Eller att hon avslutade boken sen med ett litet kapitel om framtiden. Där man får se hur deras liv blev Lena, Gracie, Alex (shippar inte henne och Julian tyvärr), hennes mamma och Hana och resten av de ogiltiga. Hur hela samhället blev. Vann dem eller blev de kvar i Vildmarken? Hade jag fått önskat så hade de vunnit och tagit över samhället, hela USA. Ordnat så alla får leva det liv dem vill, inga tvingade ingrepp att behöva botas. Lena och Alex ska bo tillsammans och ha ett barn. Hana ska också ha träffat sin kärlek. Så vill jag att boken skulle ha slutat.

Så nej, tyckte detta va den sämre boken i serien. Slutet drog verkligen ner allt. Annars var den helt okej. Gillar inte hur Raven dör eller hur Lena är mot Julian, fick en klump i magen så fort hon betedde sig så illa. Men självklart va den bra då hela serien är fantastisk och bör läsas.

Betyg: ♡♡♡