söndag 13 augusti 2017

En magisk berättelse





















Titel: Jag väntar under mossan
Författare: Amanda Hellberg
Serie: -
Sidor: 221

Handling:
När Tilda är nära att drunkna och spolas i land på den olycksbådande ön mitt i sjön skruvas hennes känslighet upp. Hon tränger djupare in i en värld av övernaturliga varelser och mystiska samband där ingenting är som det först verkar. Samtidigt vakar någon - eller något - över varje steg Tilda tar ...

I en värld av sällsamma skuggväsen, undangömda kråkslott, en bottenlös näckrosdamm och en uråldrig maktkamp söker Tilda sanningen: Vad hände med Tildas försvunna mormor? Vem ligger bakom den ondskefulla stämningen vid sjön? Hur känns den stora kärleken? Och vem är Tilda själv egentligen?


Mina åsikter och kommentarer:
Denna bok har jag haft på min Goodreads aaaaaalldeles för länge så i år bestämde jag mig för att denna måste bli läst. Jag vet dock inte varför jag inte har läst den eftersom jag har tyckt att den verkar bra och jag har verkligen velat läsa den. Men andra böcker har väl liksom fått gå före. När jag slagit upp boken och börjat läsa så kände jag direkt wow detta kommer verkligen bli en speciell läsning. Och det blev det. 

Jag visste att den skulle handla om nordisk mytologi och vara lite läskig eftersom baksidan anger det. Och läskig tycker jag faktiskt att den var. Ibland kan man bli lite besviken men det blev jag inte. Den var lagom läskig/obehaglig och jag den var spännande också. Jag läste ut den på 24h så det var en såndär bok man inte vill lägga ifrån sig.

Men bortsett från att den var lite kuslig så var den även väldigt mysig. Jag älskar miljöbeskrivningarna och jag önskar själv att jag hade den där stugan att bo i under sommaren tillsammans med min morfar. Det verkade så himla mysigt att de hade så nära till dammen och att sitta och grilla korv vid egen eld på kvällarna och sen gå in och kura ihop sig i soffan med en bok framför braskaminen. 

Handlingen och själva storyn tycker jag också var riktigt bra. Detta är en välskriven bok som Amanda gjort, en fantastisk berättelse. Det enda negativa jag kan tycka är att Häxmästaren får jag inget riktigt grepp om. Svårt att förklara men jag fick ingen tydlig bild av honom och hur han var som person (ja förutom elak då). 

Vill man läsa en spännande, lite läskig men ändå mysig och härlig bok så är detta verkligen en varm rekommendation. Den är perfekt att läsa under sommaren/hösten skulle jag säga. 

Betyg:♡♡♡♡

1 kommentar:

  1. Har haft den här stående HUR länge som helst och funderat på att lämna den till 2nd hand eftersom jag trodde den skulle bli oläst... men nu blev jag ju riktigt sugen!
    (Och ja, två kommentarer på samma gång haha, whoops).

    SvaraRadera